Üyelik Girişi
Site Haritası
Önerilen Siteler

E.H. 81. Müntekim İsmi ve Yaşantısı



MÜNTAKİM İSMİ VE YAŞANTISI



İntikam alan. Cenab-ı Hak buyuruyor: "Biz de âyetlerimizi yalanlamaları ve onlardan gafil kalmaları sebebiyle kendilerinden intikam aldık ve onları denizde boğduk." (Araf/136), "Allah'ın ayetlerini tanımayanlara şüphesiz şiddetli bir azap var. Öyle ya, Allah'ın izzeti var, intikamı var." (Ali İmran/4), "Fakat biz büyük bir şiddetle yakalayacağımız gün, kesinlikle intikamımızı alırız." (Duhan/16), "Allah daima galiptir, öç alandır." (Maide/95), "Onlardan, sırf, azîz ve hamîd olan Allah'a iman ettikleri için intikam aldılar." (Buruc, 8).

Müntakım, isyan edenlerin belini büken, emir ve yasakları çiğneyenleri ve azgın tağutları türlü uyarılardan ve kendilerine süre tanıdıktan sonra şiddetli cezalarla cezalandırandır. O'nun intikamı, acilen cezalandırmaktan daha ağırdır. Çünkü acil ceza, kişinin daha fazla günah işlemesine mani olur. Bu da kendisinden şiddetli intikam alınmasını önler.

Allah'ın intikamı, insanlarınkiden dört yönüyle farklıdır. Allah'ın intikamı, bütün yalanlayanları ve şirk koşanları kapsayan genişliktedir. Başkası bu kadar geniş intikam gücüne sahiptir. O'nun intikamı, kulun emir ve yasaklarına uymaması, kendisi ve Resulü'ne itaat etmemesi nedeniyledir.

İntikam alma gücünün sürekli olması. İntikam hak eden hiçbir kul O'ndan kurtulamaz. O'nun intikam alması başkasının eziyet görmesine bağlı değildir. İntikam almak için başkalarının yardımına ihtiyacı yoktur.

Bu İsmi Bilmenin Faydaları: Allah'ın intikamından korkmak ve O'na isyan etmekten kaçınmak. Kulun, düşmanlarından intikam alması caizdir. Haklı olarak intikam alması gerektiğinde kesinlikle Allah'ın beklediği sınırların dışına çıkmamalıdır. Eğer bunu Allah için ve İslam'ın gerektirdiği şekilde ilahi bir cezayı uygulamak için yapıyorsa, bu fiiline karşılık Allah'tan sevap da alır. Allah'ın azamet ve ululuğunu  bilen O'nun intikamından çekinir. Her müslüman, Allah'tan başka gerçek intikam  sahibi olmadığını bilmelidir.

El-Müntakim, alemin tabiatına uygun olmayan şeylerde dilediğini aleme yeterli delil göstererek yapandır. Hakk, alemin tabiatına uygun olmayan bu şeyin yokluğunun hasıl olmasını alemden sudur eden bir edepsizliğe bağlar. Gerçekte bunu ilahi sıfatlar her bir özel halin zamanında alemden zulüm değilde adalet olarak hikmetin kanunu üzere cari olan mazharlar bulunsada alemin bu hali giymesi zorunludur. Alemin isyan olarak adlandırılan hallerden herhangi birini ortaya koyması durumunda intikam denilen ve tabiatını uygun olmadığı bir halin kendisi üzerine zuhur etmesi kaçınılmazdır. Bu hal ilk kaynağına nazaran sebepsiz bir ilahi tecellidir. Aleme nazaran ise ameller ve hallere göre cezadır. Bu isim fiillerin isimlerindendir. Bu ismin sıfatı intikamdır. İntikam, Allah’ın el-Adl isminin eserinin bir sebepten değil ancak ilahi sıfatların iktizasından dolayı kahır darbesiyle alemde izharıdır. El-Müntakim, kendisine karşı geleni “temizlemek” için ondan intikam alan demektir. El-Müntakim’in kendisine isyan edeni temizlemek için ondan intikam almasıi dünyada hadleri, cezalandırmayı ve elemleri uygulamakla gerçekleşir. Ahirette ise dilediği gibi intikam alır.

Hakk ile alem arasındaki nispetler er-Rahman isminden olunca, intikamda rahmetin kuşattığı şeylerden birisidir. Böylelikle intikam alanda Rahman’ın bir parçası olur ve intikam sahibi, bir yönden rahmetten hali kalamaz. Çünkü herhangi bir mevcut öfkelenip intikam aldığında, bu intikam ile nefsine merhamet etmiş, böylece öfkenin eleminden hissetmiş olduğu sıkıntıya karşı kendisi için “şifa” meydana gelmiştir.

Böylece her intikamcı, bir açıdan merhamet edilen, başka bir açıdan ise merhamet edendir. Buna göre ve alet isimlerinden daha üstündür. Buna göre Hakk’ın rahmeti, cezalandırması pek şiddetli olmakla beraber, intikamından farklı olarak genel ve mutlaktır. Çünkü Allah Teala, intikamıyla beraber bir rahmet bulunmaksızın kulundan intikam alamaz. İntikamın varlığı bile, bir rahmettir. Bu varlık sayesinde Hakk onu izafi yokluktan varlığa çıkarmıştır. Allah’ın intikamı el-Adl ismi çerçevesinde olduğundan sonucunda rahmet mutlaka bulunur.

"Bizim adımıza Rabbine dua et, bize onun ne olduğunu açıklasın" dediler. Musa: Allah diyor ki: "O, ne yaşlı ne de körpe; ikisi arasında bir inek." Size emredileni hemen yapın, dedi.” (Bakara/68)

Allah’a sığınanların sığınma vasıtalarının efdalini söyleyeyim mi? Felak ve Nas sureleri. (H.Ş.)

Kuvvetli mü’min, zayıf mü’minden daha hayırlı ve Allah katında daha sevimlidir. Bununla beraber bütün mü’minlerde hayır vardır. (H.Ş.)

Ölüyü (kabre kadar) üç şey takip eder:  Çoluk-çocuğu, malı ve ameli. Bunlardan ikisi döner, biri kalır. Çoluk-çocuğu ve malı döner, ameli (kendisiyle) kalır. (H.Ş.)


önceki sayfa               sonraki sayfa

içindekiler




Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi7
Bugün Toplam130
Toplam Ziyaret540123
Hava Durumu
Saat
Takvim